Advies.
U kunt contact opnemen met het EKANN voor een
breed medisch-psychosociaal en logistiek advies.
Introductie
Verschillende uitdagingen kunnen bestaan binnen de zorg voor vluchtelingenkinderen. Zorgverleners
die hierop stuiten, kunnen terecht bij EKANN voor expertise.
Ons adviseringsteam is gespecialiseerd in het bieden van een breed advies over gezondheidsrisico’s, psychosociale zorg en organisatie van zorg voor vluchtelingenkinderen.
EKANN geeft een advies gebaseerd op de gegevens die zijn besproken tussen de (zorgverlenend) adviesvrager en de EKANN-arts. De verantwoordelijkheid voor de patiënt blijft bij de adviesvrager.
De adviesvrager besluit of en hoe het advies van EKANN wordt meegenomen in het plan van aanpak bij
de casus. De gegevens worden geanonimiseerd ingevoerd in onze (veilige) database. Hiermee bouwen we kennis op en kunnen we inzicht krijgen in knelpunten binnen de zorg voor vluchtelingenkinderen. Dit stelt EKANN in de toekomst
in staat om structurele beleidsmatige en multidisciplinaire oplossingen te formuleren.
Adviesvragen
Met welke vragen kunt u bij EKANN terecht?
EKANN kan advies leveren in verschillende situaties, enkele voorbeelden zijn:
- U heeft een vraag over de gezondheid van een kind met een vluchtelingenachtergrond (zoals over gezondheidsrisico’s en indicaties voor screening op infectieziektes of hemoglobinopathie);
- Een kind raakt uit beeld tijdens poliklinische behandeling bijvoorbeeld omdat het kind is overgeplaatst nnaar een ander AZC;
- U heeft een logistieke vraag m.b.t. de zorg voor een kind met een vluchtelingenachtergrond (zoals over de rol van verschillende betrokken disciplines, faciliteiten binnen asielzoekerscentra en daarbuiten);
- U heeft een vluchtelingenkind met een complexe zorgbehoefte in zorg en wil de continuïteit van zorg waarborgen in samenwerking met de eerste/nulde lijn;
- U ervaart een knelpunt binnen de zorg die een (potentiële) bedreiging vormt voor de kwaliteit, toegankelijk of continuïteit van zorg.
Hoe werkt het?
Wanneer u advies vraagt bij EKANN, nemen wij contact met u op.
Wij werken uitsluitend met geanonimiseerde data. De naam en geboortedatum van het kind worden niet vermeld. Vervolgens bespreekt u de adviesvraag telefonisch met een EKANN-arts.
Anoniem advies vragen kan zonder toestemming. In sommige gevallen is het wel belangrijk dat het kind en/of diens ouders of verzorgers toestemming geven voor een adviesverzoek bij EKANN.
Dit kan (in sommige gevallen) ook achteraf, stel dat een kind ongewild uit beeld is geraakt. De toestemming dient altijd genoteerd te worden in het dossier. Heeft u vragen over privacy, het beroepsgeheim en hoe EKANN hiermee omgaat? Lees hier meer over in het Privacy document Advies en Signalering.
Wat kunnen wij betekenen?
Wat kan EKANN voor u doen bij een adviesvraag?
In het EKANN advies wordt de logistiek van zorg en relevante gezondheidsrisico’s voor de casus beschreven. Daarnaast kan EKANN ondersteunen door u in contact te brengen met relevante stakeholders of experts in het kader van
het welzijn en de zorg van het vluchtelingenkind.
Enkele voorbeelden van EKANN adviezen zijn:
- Advies over de juridische kaders waar een kind zich in bevindt (inclusief informatie over financiering van zorg).
- Advies over de noodzaak voor (screenend) aanvullend onderzoek op basis van de beschikbare evidence over gezondheidsrisico’s in de regio van herkomst.
- Advies over mogelijkheden om een kind te laten verblijven op een AZC in de buurt van een (bepaald) ziekenhuis op medische gronden (niet-overplaatsen verzoek).
- Contact met bijvoorbeeld een jurist indien relevant voor het welzijn van het kind.
- Advies over hoe de toegankelijkheid en continuïteit van zorg gewaarborgd kan worden voor een vluchtelingenkind met (complexe) zorgbehoeften.
- Ook kan EKANN ondersteunen wanneer een vluchtelingenkind met een zorgbehoefte ongewild uit beeld is geraakt door een overplaatsing.
EKANN geeft een advies gebaseerd op de gegevens die zijn besproken tussen de adviesvrager en de EKANN-arts. De verantwoordelijkheid voor de patiënt blijft bij de adviesvrager. EKANN stelt een adviesbrief op die in het dossier van de patiënt opgenomen dient te worden.
Advies formulier
Stap 1: Vraag advies aan bij EKANN via door dit online formulier in te vullen.
Stap 2: Binnen vijf werkdagen nemen we contact met u op. U kunt ook een spoedverzoek doen, dan nemen wij binnen 48 uur contact met u op.
Stap 3: EKANN geeft een advies gebaseerd op de gegevens die u hebt besproken met het EKANN teamlid. De verantwoordelijkheid voor de patiënt blijft bij u en u besluit zelf of en hoe het advies van EKANN wordt meegenomen
in het plan van aanpak bij de casus.
Meestgestelde vragen.
EKANN werkt uitsluitend met geanonimiseerde gegevens en respecteert het beroepsgeheim van de zorgprofessional. Anoniem signaleren of advies vragen is de norm, zijn er wel persoonsgegevens nodig dan dient de verantwoordelijk zorgverleners hiervoor toestemming te verkrijgen van de patiënt. Voor situaties waarin dat niet mogelijk is, heeft EKANN juridisch advies gevraagd. Lees hier het privacydocument van EKANN.
In de praktijk van zorgverleners loopt men geregeld tegen knelpunten aan of is er behoefte aan advies over specifieke aspecten van de zorg. EKANN wil voorzien in de behoefte om dit kwijt te kunnen en draagt op die manier positief bij aan de individuele zorg voor vluchtelingenkinderen in Nederland. De (geanonimiseerde) data over casuïstiek die we hiermee verzamelen zetten we vervolgens in om samen met beleidsmakers, ketenpartners en andere samenwerkingsorganisaties de zorg voor vluchtelingenkinderen in het algemeen optimaal te laten verlopen.
Vragen of interesse?
EKANN stelt u in staat om optimale zorg te leveren aan vluchtelingenkinderen – ondanks de uitdagingen. Dit kan door onderdeel te worden van het regionale netwerk, onderwijs te volgen over de zorg voor het vluchtelingenkind, advies te vragen of knelpunten te signaleren.
Nieuwsgierig geworden? Vraag ons hoe je kunt bijdragen!